יועץ נדלן

המאמר עוסק בסיבות לפנייה ליועץ נדלן, ביכולותיו של יועץ נדלן, במחויבותו ובאופן בחירת יועץ נדלן שתהייה נכונה.
הבעיה בבחירת יועץ נדלן: החשש התהומי לפנות ליועץ נדלן (מתווך נדלן, סוכן נדלן ושאר השמות הסמנטיים) שלא רק שלא יביא לתוצאות אלא גם יגרום להפסד זמן וכסף.
הפתרון: להקדיש חמש דקות קריאה ולפעול על פי העצות הניתנות כאן.

מה זה יועץ נדלן ?
יועץ נדלן הינו אדם המתמחה בתחום הנדל”ן. יועצי הנדל”ן מתחלקים לתת התמחויות כמו: נדל”ן עסקי, נדל”ן מסחרי, נדל”ן למגורים, קרקעות חקלאיות ועוד. חלוקה נוספת היא חלוקה גיאוגרפית, דהיינו ערים בהם יועץ הנדלן מתמחה וכאשר מדובר בערים גדולות חשוב שתהייה עוד תת התמחות כמו אזורים ושכונות בתוך העיר. חלוקה נוספת הינה חלוקה של על פי תקציב, יש יועצי נדלן שמתעסקים בדירות יוקרה, יש כאלה שמתעסקים בדירות לתושבי חוץ. יועץ נדלן יכול להיות מתווך, מרבית יועצי הנדל”ן הם מתווכים. לעיתים מדובר בעורך דין.

מה מלאכתו של יועץ נדלן ?
יועץ נדלן אמון על איתור, מציאה גיוס נכס מבוקש, קידמו של הלקוח שלו לכדי עסקה, ביצוע העסקה וזאת תוך גילוי נאות וגילוי של כל פריט מידע שרלוונטי אודות הנכס והעסקה ללקוחו. הדבר מוגדר בחוק ומהווה כמובן עבירה במידה ולא נעשה כך. חשוב להבין שחוק התיווך הנו חוק צרכני, דהיינו חוק שהינו מוכוון לקוח, צרכן וככזה מגן על הלקוח במקרים בהם המתווך או יועץ הנדלן לא ביצע את מלאכתו כשורה. לכן לפני שניגשים לבחור יועץ נדלן נמליץ לכם לקרוא קצת מחוק המתווך כדי שתדעו מה מגיע לכם מתוקף החוק.
למשל אחד הסעיפים החשובים ביותר באשר לייעוץ נדל”ן ועסקאות תיווך נדל”ן הינו היותו של יועץ נדלן “גורם פעיל” בעסקת הנדלן. מכאן שלא די בהצגת הנכס או במציאת הנכס, על יועץ הנדל”ן להיות גורם פעיל בקידום העסקה.

דבר חשוב נוסף הוא ההגדרות בחוק לנושא הפרסום והשיווק של הנכס. במידה ואתם מתכוונים למכור את הנכס שלכם, יש ליועץ נדלן מחויבות (במידה ומדובר במתווך ובעסקת תיווך) כלפיכם גם בנושא שיווק ופרסום הנכס, מדובר בלפחות שלושה ערוצי שיווק שהם חובה מוגדרת בחוק.
כמובן שאנו נציע לכם לפנות ליועצי נדלן או מתווכים שיספקו סל שיווק וערוצי פרסום רחב יותר ומכוון מטרה.
עצות לבחירת יועץ נדלן :
א.    ליועץ נדלן צריכה להיות תעודת מתווך רשום בתוקף ממשרד המשפטים.
ב.    יועץ נדלן מחויב לדיסקרטיות – לכן אם בפגישה הוא מספק לכם מידע על לקוחות אחרים שלו תוכלו להבין שמידת השמירה על הדיסקרטיות מוטלת בספק.
ג.    בדקו את מידת מקצועיותו ואמינות דבריו – יועץ נדלן חייב להכיר את סוגי הדירות ומחיריהן בסביבה בה הוא פועל. חשוב שיהיה לו מידע על מחירי סגירה ולא מחירים שמפורסמים כיוון שיש פער מאוד גדול בין שני המחירים.
ד.    שימו לב לשאלות שאתם נשאלים על ידי יועץ הנדל”ן (המתווך) שאיתו אתם נפגשים, מה מידת היסודיות שלו? מה עומק השאלות? האם יש פרטי מידע שעליהם לא נשאלתם ונראה לכם שהיה צריך לשאול אתכם?
ה.    מהם ערוצי הפרסום שהוא מציע: עיתונות מודפסת (ידיעות אחרונות, גלובס, הארץ, מעריב וכד’), פורטלי העיתונות באינטרנט, אתרים העוסקים בנדל”ן כמו יד 2, הומלס, לגור וכד’. האם יש פנייה לתושבי חוץ כמו עובדי שגרירויות, קהילות יהודיות, האם יש כוונה לתלות שלט על הבית, איזה סוג פרסום יהיה באינטרנט (בולט, צבעוני), איזה פעולות שיווקיות אחרות יש באמתחתו?
ו.    מה גודל המשרד או כמה לקוחות יש במשרד, האם יש שיתוף בין יועצי נדלן אחרים במשרד או בחברה כדי להגדיל את החשיפה לנכס או כמה נכסים יש בבלעדיות המשרד?
ז.    האם נוצרה כימיה? האם אתם מרגישים שניתן לסמוך ולבטוח באדם זה בעסקה כה חשובה בחייכם?
ח.    האם ניתן לקבל שניים שלושה טלפונים של לקוחות מהחצי שנה האחרונה שביצעו עסקה בזכותו כדי לשמוע מהם?
חשוב מאוד שבעסקאות כאלה גדולות תבחרו נכון, עסקה לחיים בוחרים נכון.