יועץ ארגוני

תפקידו של היועץ הארגוני התפתח והשתנה עם השנים והוא ימשיך להשתנות ככל שיחלוף הזמן. ארגונים פועלים היום בסביבה משתנה בעלת תחרות מקומית ועולמית, התפתחות הטכנולוגיה משפיעה גם היא על תפקידו של היועץ הארגוני.

תפקידו של יועץ ארגוני – העבר
בעבר תפקידו של יועץ ארגוני היה בעיקר להסתכל פנימה אל מערכות היחסים בין העובדים לבין עצמם ובין העובדים למנהלים. בנוסף עוסק יועץ ארגוני בהגדרת תפקידים וסמכויותיו של כל תפקיד. דברים אלו השתנו רבות בעקבות ההתפתחות הטכנולוגיות והעובדה שהעולם הרחב הפך להיות כפר גלובלי.

תפקידו של יועץ ארגוני – הווה יועץ ארגוני
כיום תפקידו של היועץ הארגוני הוא גם להסתכל פנימה, אולם יחד עם זאת תפקידו הינו גם להסתכל החוצה. התחרות בשוק יוצרת מצב בו כל ארגון צריך לחשוב גם על אסטרטגיה ארגונית ושיווקית, שביעות רצון הלקוח ושימור לקוחות. לפתע יש צורך להסתכל על דפוסי פעולה, ערכים של החברה, סוגי מנהיגות המתאימים לכל צוות ודברים רבים נוספים. בנוסף יועץ ארגוני צריך לזהות את המטרות טווח קצר וטווח ארוך, לאפשר לארגון להיות גמיש ויציב בו זמנית ודברים רבים נוספים. היועץ הארגוני כבר לא יכול לבוא ופשוט לתת עצות כלליות המתאימות לכל ארגון בכל מקום. המורכבות של כל ארגון הן במבנה שלו והן ביחס שלו אל השוק ואל ארגונים אחרים מחייבת בניה של תוכנית עבודה ספציפית המותאמת לכל ארגון באופן פרטי. מסיבה זו חלק חשוב מייעוץ ארגוני הוא פיתוח ארגוני. זה הוא המקום בו היועץ לומד להכיר את החברה באופן יסודי ומציע דרך פעולה לשמירה על רלוונטיות של החברה.

מטרתו של יועץ ארגוני
מטרתו של ייעוץ ארגוני בסופו של דבר היא כמובן, כמו בכל ייעוץ עסקי, להגדיל את רווחי החברה. אולם, חשוב להבין שמדובר כאן בתהליך שהינו כלל מחלקתי. כך, הדרך להביא לרווחים היא לא למשל להתמקד במחלקת המכירות בלבד. זו היא ראיה צרה מידי. ארגון הינו אורגניזם המורכב מבני אדם ומחלקות כשלכל אחד תפקיד שונה. אם נתמקד במחלקת המכירות ונהפוך אותה ליעילה ומקצועית, אך לא נטפל במחלקת השיווק, או מחלקת כח אדם, הרי שלא עשינו דבר. כל המחלקות תלויות אחת בשניה. כמו בשרשרת גם בארגון, חוזק הארגון הוא כחוזק המחלקה החלשה ביותר שלו, ולכן תפקידו של היועץ הארגוני הינו לעבור על כך המחלקות ולהביא לפעילות הטובה ביותר האפשרית בכל אחת מהן.